måndag 14 april 2008

MH test!!

Japp då var det gjort 6 avkommor ur två kombinationer är nu MH testade.
Till och början vill jag tacka valpköparna för att dom tog sig tid och energi trots det katastrofala vädret.
Det är mycket prat om vad som är ärftlighet kontra miljöpåverkan i dessa sammanhang visst man försöker göra testen på relativt unga hundar men man få ju inte glömma att våra hundar får intryck redan från födseln om än inte i lika stor utsträckning som äldre hundar. Det viktigaste här att tänka på är hundens anpassningsbarhet. Hunden anpassar sig oavsett sin ärftliga utrustning, till den miljön den lever i. Ärftlighet utvecklas genom anlag, som kan vara olika starka. De kan utvecklas om miljön tillåter men de kan lika gärna hämmas.

Rasegenskaper en till del som man måste ta i beaktning.
För att ge en rättvis bild av en ras måste man påpeka att det kan vara typiskt att vara på ett visst sätt men, ingen regel utan undantag.

Mycket ansvar faller på uppfödaren både när det gäller att val av lämpliga hundar till avel och till vilka man säljer sina valpar. (känn er hedrade valpköpare heheh!)Men kom ihåg att även om det kan finnas anlag bakom så är det i största mån den miljö som hunden lever i nu som påverkan den mest.
Genom att se för mycket till hundars mentala egenskaper och testning av dessa, finns det risk att synsättet på hunden som ett anpssningsbart djur kommer bort. Oavsett hur en hund beter sig måste vi komma ihåg att den är ett resultat av den miljön den lever i.

Med detta vill jag säga att det var otroligt roligt att göra testet och jag kommer att fortsätta testa mina kullar, men det jag kommer att lägga vikt på är att se det som ett hjälpmedel för att bättre förstå min hund och jag hoppas innerligt att mina valpköpare får med sig detta hem! Bara för att hunden inte ville leka med figuranten eller blev döskraj av spökerna betyder det inte att hunden på nått ssätt är oduglig, mentalt instabil inte har några inlärningsmöjligheter. Våra hundar blir vad vi gör dom till visst dom har med sig en del i sitt arv i sin rasegenskap och även från mig och tiken (deras mor)kullsyskon massor av saker som redan påverkat dom innan dom ens fyllt 8 veckor.
Så titta på era test men döm inte hunden efter det!!!

Ni bestämmer hur ni vill ha eran hund, jobba utifrån de egenskaper och förutsättningar er hund har med er, så kommer ni få er perfekta hund, er bästa vän!!

Inga kommentarer: