torsdag 31 juli 2008

jaktlust

Jag har funderat lite, jo det är sant jag gör det ibland! oftast kommer jag fram till nått riktigt vettigt men denna gången har nog min blonda gen tagit över handen.

Alla mina hundar jagar det spelar ingen roll om det är katter, vilt, bollar, husse som gömt sig i skogen, ormar!!!! eller barnen som i panik springer på gården när jag kommer (givetvis gör dom detta med leklusta) Nu undrar jag vad jag har gjort för att få hundar med sådan jaktlust visst jag ahr terrier som har mycket av just denna varan men ibland tycker jag att bara för att saker rör sig måste man väl inte springa efter!!??

När jag suttit här och funderat har jag även konstaterat att våra vinthundar vi hade när jag var barn var precis likadana. Min bror underbara schnauzer som aldrig skulle komma på tanken att jaga, jagar när hon är ute med mig!
Va sänder jag för signaler till mina hundar eller e jag bara så fruktansvärt tråkig att dom bara måste hitta på annat!!?

Allmänt är ju att en hund med mycket "motor" förr eller senare kommer på glädjen med att jaga. Just för att hunden är så energisk att den lätt reagerar på djurs eller andras flykt.
Så ska hur ska jag tolka detta att jag har energiska hundar med mycket "motor" eller hundar som bara tycker att jakten är mycket roligare än matte eller rent utav att dom är olydiga!!????

Nä det sista vill jag verkligen inte påstå och det säger jag inte bara för att det är mina hundar :)

Att jag inte skulle vara rolig jo kanske men vi gör ändå en hel del på promenaden men man kan ju inte göra saker hela tiden de är ju faktiskt meningen att dom ska få göra när man är ute också! Så jag tror jag kör på teorin att dom bar ahar mycket motor, Vilket jag givetvis har en enorm nytta av när jag tränar!

Sen kan jag ju skylla lite på arvet med att det faktiskt är raser som har mycket av de gamla" instinkterna kvar och vi vet ju alla hur det är med att avla bort det hahaha!!
Så jag har nu accepterat att jag har fem små terrorister som finner att livets höjdpunkt är att förfölja så
Let so be It!!

jag utnyttjar det när jag behöver det sen får jag vara dessto mer uppmärksam på deras kroppsspårk när vi är ute och förekomma istället!
Dom är ju trots allt mammas älsklingar vare sig dom jagar eller inte!!!

Säg vad du vill om min partner men säg inget illa om min hund".

Inga kommentarer: