fredag 8 augusti 2008

TÄVLING

Jaha då var det snart dax! Vad i jössenamn har man gett sig inpå? Trodde jag numera var en iallafall relativt rutinerad tävlingsmänniska, men ack vad man kan bedra sig.
"The difference between a successful person and others is not a lack of strength, not a lack of knowledge, but rather in a lack of will.”
Vince Lombardi


BLir nästan irriterad på mig själv vet ju att hon kan och att jag kan, men att man är så fruktansvärt fokuserad på att vinna är det enda som gäller gör säkert sitt till. Vet ju att jag är likadan oavsett vad det gäller i livet och har alltid varit. Minnen poppar upp om att jag och min bror kunde gå upp för en trappa tillsammans och plötsligt märka hur vi gick snabbare och snabbare för att man ville vara först detta sitter i än idag om jag kommer i liknande situationer, hmmm kanske nått man borde jobba med!?


Jag är ju inte rädd för att stå i centrum, bryr mig inte om vad andra tycker, kan fokusera och gå in i bubblan när jag tävlar och få med mig hunden in. Är (oftast) väl förberedd! Så varför blir jag som ett asplöv varje gång? Har jag för höga krav på mig själv tillåter jag mig inte att bara göra ett bra jobb måste man vara bäst????????




Vad händer egentligen när man blir nervös??




Det första som händer vid nervositet inför en tävling är stress vilket visar sig i förändrad andning - andfådd. Man blir spänd – skakig och adrenalinet ökar. Det kan också vara svårt att smälta maten man ätit… magen ”slutar”. Muntorrhet, förändrad röst och tunnelseende är också vanliga symptom. Känner man dessa symptom är det viktigt att veta vad det är som är ens fiende och utlöser detta.


En viss grad av nervositet är bra, men måste kanaliseras på ett bra sätt… att man blir fokuserad och alert. .



Vilka är ens fiender?
Konkurrens Innebär att man känner sig rädd för de andra medtävlande. Rädsla att avslöjas som en bluff. Känner man så här har man blandat ihop sin egen självuppfattning och andra människors yttre självuppfattning. (social mask).


• Lär dig att fokusera på det DU ska göra. Fokusera på uppgiften, hunden, oss som ekipage, nuet och min o hundens samspel.


• Stanna upp – fokusera på ngt att göra i ens vardag. Träna fokusering!


• Fokusera på hunden. Varje delmoment för att sedan kunna mixtra ihop alla delar. Tänkt inte på ngt annat än uppgiften, hunden, mig själv, sampelet. Tappar man fokuset, ta en paus och börja sedan om.


• Hitta ”bubblan” där jag och hunden inte reagerar på omvärlden.
Rädsla att själv göra fel Innebär att man själv hatar att göra fel. Alla ens misstag stannar kvar i huvudet och blir ens föreställningsvärld.


• visualisera det som faktiskt har lyckats. Tänk igenom varje moment. Tänk på de bästa gångerna. Försök att se dessa saker framför sig och behålla den sköna lyckande känslan.


• Tävla inte om det inte finns några lyckade bitar. Har man lätt för sig att ta till sig de dåliga resultaten grundar det sig i ngt som finns inne i dig. Varje misslyckande blir som en belöning för dina föreställningar.


• Skyller man misslyckandena på yttre omständigheter, var man inte ordentligt förberedd. Man gör det för att skydda sig för självkritik.


• Måste kunna förlåta sig själv i ett misslyckande


• Fokuseringsträna


• Visualisera de bra gångerna och behåll känslan.
Obehag att stå i centrum innebär att man är rädd och känner sig obekväm när andra står och tittar på en.


• Det är okej att låtsas vara ngn annan. Möjligheten att gå in i en roll och slippa vara sig själv.


• Den roll man tar på sig är faktiskt en del av sig själv och är inte falsk.


• Fokuseringsövning• Tillåt dig att vara ngn annan, i början känns det onaturligt med blir en självklarhet efter ett tag.



Förberedelser inför en tävling
• Vad kommer att hända? Gå igenom allt för att må bra. Ge sig själv de optimala möjligheterna. Tänk på att hitta ritualer inför tävlingen. Vilka människor vill man ha runt sig eller inte ha runt sig


.• Alla moment ska sitta i ryggraden, ordningsföljden på momenten ska också finnas där.


• Förbered hunden mellan momenten


.• Ha olika strategier och va förberedd på att allt kan hända.


• Målbild = jätteviktigt. Det ska vara en bra bild.


• Älska det man gör!



Efter tävlingen


• Analysera - Skriv ner hur momenten gick.


• Vad gjorde hunden?


• Vad gjorde jag?


• Hur reagerade ngn av oss?


• Vad var det för störning?


• Vad kan vi förbättra?

Den stora fråga är dock om man är total idiot eller fanatiker då man gång på gång utstätter sig för detta, och som om inte det vore nog man betalr för det reser långvägar är ute i regn och rusk går upp i ottan och lägger sig sent, bara för att komma hem och vara helt slut efter en helg istället för utvilad.
Ja nått fel är det nog på oss hundmänniskor!!!!!!!!!
"The reason most people never reach their goals is that they don’t define them, or ever seriously consider them as believable or achievable. Winners can tell you where they are going, what they plan to do along the way, and who will be sharing the adventure with them."
Denis Watley

Inga kommentarer: