söndag 23 november 2008

HÅLLER HUNDEN?????

Nu har sista utställningen för året avklarats och det är alltid lika roligt att se vilka som är kvar av hundarna som startade i början på året!



Det är ju trots allt så att de hundar som inte tycker att det är kul att jobba i ringen med sin ägare ALDRIG blir långvariga du kan inte tvinga fram en glad och positiv hund det måste finnas inom den man kan inte lära hunden kommandot glädje!!!



För mig är det ingen skillnad på att vara i utställningsringen eller på lydnadsplan eller i spåret eller att bara göra konster hemma. Hunden när den kan momenten vilket i utställnings sammanhang gäller visa tänder låtas klämmas och kännas på gå, stå och inte uppföra sig dåligt mot sina konkurrenterska givetvis göra som jag säger jag accepterar inte trams!!! Beteenden som jag inte tillåter är givetvis gruff och bråk med andra hundar att inte låta sig examineras detta anser jag vara grundläggande allmänhyfs av mina hundar, detta innebär att vem som helst när som helst i princip ska få göra vad som helst med hunden den ska ha ett sådant förtroende för mig att jag inte utstätter den för saker som gör ont eller e läskiga, men vägen dit är lååååång, och hur man tar sig dit beror ju givetvis på individen för det är ju trots allt det dom är individer som inte är den andre lik att dra alla hundar över en kam och säga så hör ska du göra finns inte! så på vägen dit går det upp och ner för både mig och hund. Men när man väl når fram har man en hund som gillar att visa upp sig!



Man ser tydligt i ringarna vilka hundar som tycker det är skoj att jobba med sina handlers och som har full förtroende för personen som håller i kopplet. För mig är detta sunda hundar som klarar av stressen och pressen som finns på utställningar och jag är lika facinerad varje gång hur otroligt välanpassade dessa hundar är.



Så kommer man till höjdpunkten på dagen bis finalerna.........


(SUCH NUCH Olsåkers carrie i finalringen BIS veteran, Visby 2008)

Här finns speciellt en klass som jag är ganska övertygad om att det flesta inom denna aktivitet anser vara den mest prestigfyllda och roligaste att se på nämligen BÄSTA VETERAN här ser man dessa underbara hundar som har hållt ut i ringarna i öäver 8 år som antagligen kan varenda utställningsplats i hela sverige och förmodligen resten av norden som deras egen bakgård haft tusentals händer som klämt och kännt ibland på ett bra sätt men även de som kanske borde ha läsrt sig lite bättre hur man bemöter en främmande hund, men säkerheten och förtoendet för sin handler gör att dom glömmer och går vidare. när man ser dessa fanttastiska hundar visa upp sig inser man att dit kommer aldrig en hund som inte gillar att ställas ut, oavsett hur roligt matte/husse tycker att det är, glädjen måste komma innefrån!!! och den lyser om dom när dom svävar fram i stora ringen!!


Full fokuserade och med en självsäkerhet som inte går att beskriva i ord.


Alla som äger eller har ägt en sådan hund ska vara stolta för sin hund och för sig själv alla dessa otaliga timmars förberedelser!! Jag anser att det är höjden av lycka att veta att man har en hund som är mentalt stabil runt andra människor och som tycker att handlern är det mest fantastiska på jorden!!


Nu har jag varit sentimental nog va, men jag kan inte nog påpeka hur fantstiska dessa hundar är!!


Så tillslut vill jag tillägna min underbara championtik och VETERAN att hennes kloka blick och hennes sprudlande glädje värmer mitt hjärta varje gång jag tänker på henne, tack för att du kom in i mitt liv och jag ser framemot många fler tillfällen i stora ringen mammas tös!!!

Inga kommentarer: