söndag 27 januari 2008

Kan det vara våren??


Åh vilken underbar morgon! Packade väska tog med mina vovvar och två inackoderingar ut i skogen efter en härlig promenad i morgon solen lade jag lite spår.

Giggs som har vana på detta fick ett på ca 600m med tre räta vinklar! Spårandet gick kanon och även påsläppet inget bakåtspårande överhuvudtaget. Sen kommer vi till det här med apporterna hon e sååå ivrig att hon slänger upp dom och fångar, så nu ska vi fokusera på att hitta apporterna och bara hålla dom!!

James gjorde jag en ruta till på 20kvm med tre föremål i. Dummiesen gick kanon att hämta och även kamptrasan men sen kom vi till bollen....... hmmm James stora passion och terrier som han e så kvalificieras allt som man hittar som sitt!!
min, min, min en terriers motto!!! hahaha! Men efter lite trixande så lyckades jag byta till mig bollen.

Electra fick också ett spår inte så långt och med bara en vinkel (hon e ju nybörjare) lite svårt med påsläppet hon är alldeles för upp i varv när man börjar speciellt om man gjort nån annan hund innan. Men efter ett tag så lugnar hon ner sig och börjar jobba på riktigt. Hittade båda föremålen även om hon inte vill plocka upp dom än så visar hon tydligt var dom är.

Frankie
-jaha denna frankie!! efter en mindre incident igår (slagsmål om mat. Min, min, min) så trotsade hon sina krigsskador och gjorde bra ifrån sig. Hennes spår var liknande Electras lite okoncentrerad (skyller på att hon e på väg in i löpet) men det gick hyfsat, behöver träna mer föremålsintresse vid sidan om.

Bobby körde jag lite lydnad med och då framförallt kontakt övningar vi jobbar stenhårt på att bara visa intresse för matte vid möte av andra hundar, det har verkligen gått jätte bra med hjälp av klickern. Från att ha varit mer eller mindre okontaktbar nöjer han sig nu med lite gny och sen titta på mig. Kontakten idag var kanon! Stjärna i kanten för Bobby!!

Inackoderingarna gjorde jag bara lite enkla leta övningar med, behöver jobba mer med deras förmåga att arbeta självständigt. Tiken vill inget annat än att vara tillags vilket blir för mycket då hon nästan kryper ur skinnet på sig själv. Hanen har efter sin kemiska kastrering blivit en helt annan hund från ett stressat nervöst monster till att nu kunna ta in och berbeta information på ett mycket bra sätt.

Så nu har Frankie blivit förvisad till köket med valparna, eftersom James har lite svårt att förstå att det faktiskt är hans halvsyster och hon säger inte ifrån när han försöker para sig. Antar att det kommer med åldern och självförtroendet.

Annars ligger fokus just nu på att det är totalförbjud att skälla inne, återigen är de unga osäkra frankie som har det största problemet här. Men skam den som ger sig och med hjälp av denna ovärderliga klicker gör vi sakta framsteg här med.

Inga kommentarer: